Czy warto sięgać po odżywki białkowe?

Każdy, kto ćwiczy na dowolnej siłowni w Warszawie, słyszał niejeden raz o odżywkach białkowych. Jednak nie do końca wszyscy są świadomi czym one właściwie są, dla kogo a już na pewno nie ma się pojęcia jak je stosować.



Przez niedobory wiedzy na ten temat tworzą się trudne do obalenia stereotypy. Często słyszy się, że to sterydy albo jakieś złe substancje, niezwykle szkodliwe dla zdrowia. A tak naprawdę odżywki to produkty zawierające po prostu dużą ilość białka, które ma być pomocne w budowaniu masy mięśniowej. Są one przeznaczone dla osób często trenujących, zwłaszcza na siłowni. Spożywanie ich bez treningu może doprowadzić jedynie do biegunki.

 

Białko podstawą treningu siłowego

Odżywki białkowe są więc jedynie suplementem diety wysokobiałkowej. Mają służyć przede wszystkim sportowcom, których dieta powinna być bogata w takie makroskładniki, aby mięśnie mogły się regenerować i wzmacniać. Powszechnie uważa się, że powinno się spożywać koktajl białkowy bezpośrednio po treningu, aby zapobiec katabolizmowi (czyli rozpadowi mięśni). Istnieją jednak badania, które wykazują, że przyswajanie białka spożytego bezpośrednio po treningu jest upośledzone i nie daje takich efektów, jakich się oczekuje. Idealnie byłoby dostarczać odpowiednią ilość białka poprzez jedzenie. Do produktów wysokobiałkowych należą mięsa (pierś z kurczaka, indyka, chuda wołowina, cielęcina, filet z pangi), ser żółty, jogurt grecki, jajka, sardynki, mleko, orzechy, soja, ryż, kasze, banany, brokuły i wiele innych produktów. Jednak w momencie, kiedy ćwiczy się naprawdę dużo i masa mięśniowa (a przez to i masa ciała) jest większa, to dostarczanie odpowiedniej ilości białka poprzez żywność staje się trudne i kosztowne. W pewnym momencie okaże się, że aby przyswoić jego odpowiednią ilość, należałoby przyrządzić sobie 18 całych jajek. W takiej sytuacji o wiele wygodniejsza okazuje się odżywka białkowa.

 

Jaką odżywkę wybrać?

Najlepsze będą te oferowane przez firmy z renomą i znaną marką. Chodzi o to, aby spożywać tyle białka, ile jest zadeklarowane na opakowaniu i nie paść ofiarą oszustwa. Istnieją trzy rodzaje odżywek. Najtańsze z nich są koncentraty, które na 100 gram mają stosunkowo niewiele białka. Drugi rodzaj to izobaty, które pozyskiwane są z serwatki, ale pozbawione są tłuszczu i laktozy. Najdroższą opcją i zdecydowanie najlepszą są hydrolizaty. Są to białka, które po odpowiedniej obróbce chemicznej są najlepiej wchłanialne.

Stosowanie odżywki powinno być przemyślane, a dawka dopasowana do indywidualnych potrzeb. Idealnie byłoby obliczać dzienne zapotrzebowanie na makroskładniki. Wbrew pozorom nie jest to trudne, szczególnie ze względu na to, że każdy posiadacz smartfona może pobrać aplikację, która będzie obliczała to za niego. Jeśli uda się wyliczyć takie dzienne zapotrzebowanie, to można spokojnie zignorować zalecenia producenta, które zazwyczaj zamieszczone są na opakowaniu.

Odżywki białkowe nie są rzecz jasna niezbędne dla każdego chodzącego na siłownię w Warszawie. Jeżeli ktoś trenuje tylko rekreacyjnie lub gdy jego celem nie jest budowa ciała kulturysty, to może ograniczyć się do dostarczania organizmowi białka tylko poprzez spożywane produkty.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem City Fit: http://cityfit.pl.



Tagi: