Czarna, zielona, czerwona czy biała – która z herbat jest najzdrowsza?

Herbatę pijemy dla towarzystwa, aby się rozgrzać, pobudzić, ugasić pragnienie lub uspokoić skołatane nerwy. Niemal każdy ma swoje przyzwyczajenia, co do sposobu picia herbaty, mamy też swoje ulubione gatunki i smaki. A jak napój ten prezentuje się pod względem wartości odżywczych?



Czarna – pobudza lub uspokaja

Najpopularniejsza i najczęściej pijana herbata. Ale posiadająca stosunkowo niewiele właściwości prozdrowotnych, w porównaniu do reszty. Nie znaczy to jednak, że ma ich na tyle mało, by przestać ją pić. Otóż, czarna herbata zawiera wiele flawonoidów, związków mających działanie antyoksydacyjne, czyli przeciwnowotworowe i przeciwstarzeniowe. Flawonoidy mogą łagodzić stany zapalne i mają pozytywny wpływ na układ krążenia – uszczelniają naczynia krwionośne i obniżają ciśnienie krwi.

Ze względu na dużą zawartość teiny, herbata czarna pobudza. Może jednak działać relaksująco, pod warunkiem, że będziemy parzyć ją dłużej, niż trzy minuty. Tutaj mimo wszystko uważajmy – herbata parzona zbyt długo traci swój najlepszy aromat i staje się mniej smaczna.

Dodatkowo, herbata ta chroni nas przed próchnicą oraz rozwojem niekorzystnych drobnoustrojów w układzie pokarmowym. Zawiera witaminę C, K oraz witaminy z grupy B. Znane jest też korzystne działanie okładów na zmęczone oczy, przygotowywanych z czarnej herbaty. Pomagają one zmniejszyć widoczność podkówek i wpływają odprężająco na zaczerwienione, przepracowane oczy. Okłady możemy sporządzić z torebek zwykłej herbaty ekspresowej, namaczając w jej esencji waciki.


Zielona – wydłuża życie

Popularna głównie ze względu na swoje walory smakowe, właściwości pobudzające oraz ułatwiające odchudzanie. Rzeczywiście, jest ona bardzo aromatyczna, doskonale oczyszcza organizm z toksyn, przyśpieszając przemianę materii, a także dodaje energii na całe godziny. W tym ostatnim aspekcie przewyższa kawę, która pobudza silnie, ale na krótki czas. Teina zawarta w zielonej herbacie działa natomiast długo i ułatwia koncentrację jeszcze przez kilka godzin od wypicia zaledwie jednej filiżanki naparu.

Czarna herbata powstaje w wyniku fermentacji liści herbaty zielonej. Proces ten odbiera im wiele walorów odżywczych, stąd zieloną herbatę można uznać za zdrowszą – liście po zwinięciu od razu się suszy. Wzbogaca ona naszą dietę o większą ilość mikro i makroelementów, na przykład żelazo, fluor, miedź, mangan, żelazo czy wapń. Zielona herbata zawiera też witaminy i dużą ilość antyoksydantów. Pita regularnie przedłuża życie. Pobudza żołądek do wytwarzania soków trawiennych oraz przyspiesza pracę pęcherza moczowego. Dzięki garbnikom chroni nas przed nowotworami. Ma właściwości przeciwwrzodowe oraz obniża poziom cholesterolu.

Jedna porcja zielonej herbaty jest przeznaczona nawet na trzy parzenia, za każdym razem odkrywając przed nami nieco inny smak i właściwości.

 

Czerwona – spala i oczyszcza

Aby powstała czerwona herbata, liście niedługo po zebraniu poddaje się krótkotrwałej fermentacji. W tym czasie przybierają one czerwony kolor i zyskują charakterystyczny smak. Napar z tego rodzaju herbaty również cechuje się dużą zawartością garbników, przeciwutleniaczy, witamin i soli mineralnych. Ponadto poprawia krążenie i nastrój, oraz napędza pracę wątroby. Żadna inna herbata nie pomaga jednak w tak intensywnym spalaniu tłuszczu, jak właśnie czerwona. Przyśpiesza ona oczyszczanie jelit, działanie pęcherza moczowego i produkcję soku żołądkowego. Sprzyja to lepszemu trawieniu, a tym samym zwiększa tempo metabolizmu i zrzucania zbędnych kilogramów.


Biała – odmładza

Herbata biała, której liście pozbawiono możliwości wytworzenia chlorofilu, słynie ze swoich właściwości odmładzających. To przez wyjątkowo wysoką zawartość przeciwutleniaczy, które wymiatają wolne rodniki, a więc chronią nas przed rakiem i starzeniem się skóry. Jednym z antyoksydantów, których biała herbata ma w sobie bardzo dużo jest witamina C. Ponadto zawiera również liczne polifenole, witaminy i minerały. Sprawdzone jest jej działanie antystresowe, ale dobrze wpływa też na koncentrację i procesy pamięciowe.


Herbata w torebkach czy liściasta?

Trudno jednoznacznie stwierdzić, która z wymienionych rodzajów herbat jest najzdrowsza. Każda ma wyjątkowe walory, zarówno smakowe, jak i odżywcze. Powinniśmy zatem pijać wszystkie, w zależności od tego, na jaki efekt stawiamy w danej chwili. Co istotne, raczej wybierajmy herbatę liściastą i uczmy się ją prawidłowo parzyć, aniżeli herbatę ekspresową z torebek. Ta ostatnia jest rozdrobniona i pozbawiona nie tylko prawdziwego aromatu, ale także większości zalet mających dobry wpływ na zdrowie.


Elżbieta Gwóźdź



Tagi: