Skuteczne metody ochrony przed próchnicą

Zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych i szacuje się, że dotyka 98% Polaków. Jej głównym powodem jest bogata w cukry dieta oraz brak dbałości o higienę jamy ustnej.



Resztki jedzenia tworzą płytkę nazębną, szczelnie oblepiającą zęby. Pod wpływem obecnych w jamie ustnej bakterii twardnieje ona i tworzy kamień nazębny. Proces ten zaczyna się już godzinę od ostatniego posiłku. Bakterie produkują też duże ilości kwasów, by rozłożyć cukry, a kwasy te z kolei atakują szkliwo i osłabiają jego strukturę. Jak neutralizować te procesy i nie doprowadzić do powstawania próchnicy?

1. Przede wszystkim higiena. Regularne mycie zębów - rano, wieczorem i po każdym posiłku, dokładne, trwające kilka minut i wspomagane płukaniem odpowiednim płynem dentystycznym. Ważne jest dostarczanie fluoru - w pożywieniu jest go zbyt mało, niedobór warto uzupełniać suplementami lub stosować bogate w niego specyfiki do pielęgnacji jamy ustnej.

2. Częste wizyty u stomatologa. Dentysta usunie kamień nazębny, który może z czasem naciskać na dziąsła, powodować ich cofanie się i odsłanianie pieńków zębów, które stają się przez to wrażliwsze. Wygładzi też krawędzie już zaatakowanych przez próchnicę zębów, powstrzymując rozwój erozji, przepisze odpowiednie pianki i płyny do pielęgnacji, może zastosować lakierowanie.

3. Dieta. Głównym budulcem masy zębowej jest wapń, powinniśmy więc dostarczać go wraz z ułatwiającą jego wchłanianie witaminą D, a ograniczyć produkty powodujące jego wypłukiwanie - kawę, herbatę, colę, sól, białko zwierzęce. Zastępowanie słodyczy owocami a przekąsek typu chipsy świeżymi warzywami poskutkuje mniejszym osadzaniem się kamienia nazębnego i mniejszą produkcją działających destrukcyjnie na szkliwo kwasów. Przestawienie się na dietę śródziemnomorską zaowocuje także dostarczaniem organizmowi większej ilości witamin (działającej bakteriobójczo A oraz C, która wzmacnia ukrwienie dziąseł).


Próchnica uniemożliwia dokładne przeżuwanie pokarmu. To z kolei powoduje dłuższe jego trawienie, kłopoty z układem pokarmowym, mniejszą przyswajalność składników. W efekcie brak troski o zęby prowadzić może do wielu poważnych komplikacji i schorzeń, w tym chorób układu naczyniowo-sercowego. 



Tagi: