Czym można zastąpić cukier?

"Cukier krzepi" - slogan wymyślony przez Melchiora Wańkowicza już dawno się zdezaktualizował. W świetle najnowszych badań dietetycy coraz częściej zalecają usunięcie z diety białego, rafinowanego cukru.



Statystyczny Polak zjada go aż 40 kg rocznie - dwukrotnie więcej niż powinien! Część świadomie - słodząc potrawy czy herbatę - a większość w gotowych, paczkowanych produktach. Nazywany jest źródłem "pustych kalorii", a ma ich aż 405 w 100 gramach. Zbyt duże jego spożywanie może skutkować nadwagą, miażdżycą, cukrzycą oraz chorobami serca. Czym zatem najlepiej go zastąpić?

 

1. Miód

Wprawdzie bardziej kaloryczny niż cukier, zawiera jednak minerały i enzymy. Składa się z fruktozy i glukozy - łatwo przyswajalnych przez organizm, do tego nie zaburza równowagi mineralnej.

 

2. Stewia

Nawet 300 razy słodsza od cukru, a praktycznie zupełnie pozbawiona kalorii. Zawiera chrom, potas, wapń i magnez oraz witaminy C i B.

 

3. Syrop klonowy

Pobrany z pnia klonu i uzyskany poprzez odparowanie wody, zawiera fosfor, wapń, mangan, potas. Znacznie mniej kaloryczny od cukru i miodu.

 

4. Syrop z agawy

Obniża poziom cholesterolu oraz usprawnia pracę układu pokarmowego dzięki zawartości błonnika, ma cztery razy niższy indeks glikemiczny niż miód, zapobiega zaparciom i usuwa toksyny.

 

5. Syrop daktylowy

Ma te same właściwości co daktyle - a więc witaminy B i E, wapń, fosfor, żelazo, białka i karoteny, może służyć do słodzenia napojów lub sporządzania domowych wypieków.

 

6. Suszone owoce

Jabłka, morele, śliwki, rodzynki figi - naturalnie słodkie o wysokiej zawartości błonnika, pełne minerałów i witamin, dodane do ciasta znakomicie zastępują tradycyjny cukier.

 

7. Sztuczne słodziki

Sacharynian czy sukraloza - pozbawione kalorii, nie powodują chorób zębów. Wywołują zapotrzebowanie na węglowodany i podnoszą apetyt, co może stać sie przyczyną nadwagi. W nadmiarze mogą powodować bóle głowy, wymioty i działać pobudzająco.

 

Warto zastanowić się nad ograniczeniem przyjmowania białego cukru, by uniknąć schorzeń związanych z jego spożyciem. Dyscyplina i refleksja powinny to ułatwić, podobnie jak szereg dostępnych na rynku zamienników, które można stosować zależnie od indywidualnych upodobań. 



Tagi: