Dieta na zdrowe stawy

Kondycja stawów w dużej mierze zależy od naszej diety. Spożywanie odpowiednich produktów pomoże uniknąć stanów zapalnych, a nawet wyleczyć dolegliwości. Jak jednak ułożyć najlepszą dietę?



Jedz nabiał i rośliny strączkowe

Składniki odżywcze, które dostarczamy w codziennych posiłkach, budują kości oraz stawy. Dlatego odpowiednio zbilansowana dieta pomaga długo cieszyć się zdrowiem i dobrą kondycją stawów. Podstawowym budulcem chrząstki jest białko, najwięcej białka znajdziemy zaś w nabiale. Dlatego warto codziennie wypijać minimum szklankę mleka. Mleko z powodzeniem możemy jednak zastąpić kefirem lub naturalnym jogurtem. Warto także do swojej diety wprowadzić świeży twarożek. W nabiale, oprócz białka, znajduje się także wapń, który jest podstawowym budulcem kości.

Zboża i rośliny strączkowe zawierają witaminy z grupy B, które łagodzą stres. Nie wszyscy zaś zdajemy sobie sprawę z tego, że może on mieć bezpośredni wpływ na produkcję mazi stawowej. Warto więc do swojej diety wprowadzić  groch, fasolę i inne warzywa strączkowe oraz pełnoziarniste pieczywo, otręby, razowy makaron. 


Nie zapominaj o rybach i oliwie

Stany zapalne stawów pomogą nam złagodzić, a nawet całkowicie wyleczyć kwasy tłuszczowe z grupy omega-3. Te zdrowe tłuszcze wpływają bowiem na produkcję hormonów, które łagodzą zapalenia. Do diety powinniśmy więc wprowadzić tłuste ryby morskie – makrelę, tuńczyka, halibuta, śledzie oraz sardynki. Ryby, oprócz kwasów omega-3, zawierają również witaminę D, która ma wpływ na przyswajanie wapnia. 

Zbawiennie na nasze stawy wpłynie także kwas oleinowy. Zawarty jest on w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym i lnianym. Do codziennego menu powinniśmy również wkomponować bogate w witaminę E orzechy oraz cebulę – zawarta w niej siarka hamuje hormony podtrzymujące stan zapalny. 


Wzbogać posiłki o owoce i warzywa

Na elastyczność stawów oraz opóźnienie ich procesu starzenia wpływają antyoksydanty. Chodzi tutaj o flawonoidy, witaminę C oraz beta-karoten. Tego typu związki znajdziemy w marchewce, kapuście, porze, brokułach, burakach, ogórkach, truskawkach oraz owocach cytrusowych.



Tagi: