Jak obniżyć poziom cholesterolu?

Zdrowy organizm produkuje tak zwany cholesterol endogenny w niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ilościach. Wszystko to, co dostarczamy mu w nadmiarze, to tak zwany zły cholesterol egzogenny, będący przyczyną wielu groźnych chorób - przede wszystkim serca i układu krążenia.



Kiedyś, gdy pokarmów mięsnych nie spożywało się tak często, podwyższony poziom cholesterolu nie stanowił tak powszechnego problemu jak obecnie - dzisiaj spotykamy to zjawisko nawet u dzieci. Najszybsza i najskuteczniejsza, a zarazem naturalna metoda pozbycia się szkodliwego balastu, to odstawienie wszystkiego tego, co powoduje wzrost poziomu cholesterolu, czyli pokarmów pochodzenia zwierzęcego, mięsa, jajek, tłuszczów zwierzęcych, podrobów, nabiału. Część specjalistów od żywienia uważa, że prawidłowa dieta polega na całkowitym wyeliminowaniu ich z jadłospisu, łącznie z rybami, ponieważ zawartość cholesterolu w każdym mięsie, a więc także i rybim, jest w zasadzie taka sama. Inni, nieco mniej radykalni, proponują zamianę czerwonego mięsa czy wieprzowiny na ryby lub drób. W każdym razie zmiana diety jest w tym przypadku nieodzowna. Podstawą nowego sposobu odżywiania powinny stać się warzywa i owoce, czyli produkty bogate w błonnik. Istotny może okazać się również spadek wagi ciała, a zatem jedzenie mniej kaloryczne, niż do tej pory. Ważna jest przy tym aktywność fizyczna, w jakiejkolwiek formie - chodzi tylko o to, żeby więcej się ruszać. Wreszcie, co oczywiste, należy odstawić używki - szczególnie niekorzystnie oddziałuje palenie papierosów - i jak ognia unikać nadmiaru stresu. Wszystkie te sposoby razem wzięte powinny przynieść pozytywny rezultat. Jeśli jednak problemy z cholesterolem mają podłoże genetyczne lub bardzo zaawansowany charakter, trzeba sięgnąć po farmaceutyki.



Tagi: